Comedian, Writer, Speaker

Latterens Jihad

siden løftingen på Smuget. Og til min store glede sprer symbolikken seg som en frihetens vind over hele verden. Jeg håper de når madrassene, og alle mørke kroker der mennesker holdes som slaver av autoriteter som med sine titler, religiøse eller ikke, regjerer ved hjelp av overtro, frykt og fordommer.

DE FLESTE kritikere av løftet plasserer seg i et krysspunkt mellom feminisme og antirasisme. De leverer tidenes mest misforståtte antirasistiske analyser. Unni Wikan føler veldig med Krekar. Har du fått med deg hva hans familie har uttalt i ettertid, Unni? Krekars kone sa: «Det var feil tid og sted.» Underforstått: Løftet hadde ikke vært så gærent i en annen setting. Krekars bror gikk fra å ville saksøke og demonisere meg pga. en vits om moskeens ufeilbarlighet, til å uttale at han selv ønsker å bli løftet, og at han «støtter Shabanas kvinnekamp». Wikan, du undervurderer familien Krekar så til de grader, at jeg foreslår at du enten tar en runde urbane feltstudier, eller pensjonerer deg.
EN IMAM HAR plikt til å redde alle imamers ære. Respekten er bygd på tittel og alder, ikke et godt hjerte eller et fornuftig og fritt intellekt. Derfor bestemmer World Islamic Mission å forsvare en mulla som er mer en politisk enn religiøs islamist. For første gang i historien velger de å utestenge en navngitt kvinne. De har ingen betenkeligheter med å kvele verken ytringsfrihet, annerledeshet eller en åpen og kritisk debatt. Er det dette Torkel Brekke og Nazneen Khan kaller et fredelig multietnisk samfunn? Mener dere virkelig at 30 års taushet om innvandrerkvinnenes kamp skal fortsette, fordi den antirasistiske dialogen hviler på at kvinner holder kjeft? For det er den tausheten den hviler på! I Sverige hengte menn opp plakater der de mobbet frigjorte kurdiske kvinner som horer som burde bankes opp. I København delte ei fundamentalistisk gruppe ut flyers med oppfordring om å drepe jøder. Denne uka var 1000 deltakere til stede i et fundamentalistisk islamsk hat-møte arrangert av samme gruppe.
I England gjør mullaene hva de kan for å få makt over muslimsk ungdom ved å hisse dem opp til voldelige aksjoner. Svaret på slik oppblomstring av menneske- og frihetsfiendtlig fascisme er at muslimer selv må kjempe imot, muslimer som ikke er fanget av fellesskapets tvang. Derfor er det så blindt av venstrepopulister å forakte nettopp slike mennesker og forsøke å voldta deres integritet ved å hetse dem som innvandreralibier.
JEG SPØR DERE, kjære kritikere som oppfører dere mer som søvndrukne barfluer enn som årvåkne demokrater: Hva er galt med å løfte en mulla, fordomsfritt og i gledesrus? En leken test som fikk selv Krekar til å glemme sin patriarkrolle i noen tiendedels sekunder? Har vi mistet en verdi ved at jeg foretok denne testen? Nei, han er blitt vist en verdi. Noe han var moden for, selv om han ble sint. Han ba om det ved å ta de skrittene til en barscene på Smuget, der han spøkte og tullet mens han forsøkte å selge sitt fundamentalistiske budskap. Det var rett tid og sted å demonstrere styrken til en kvinne som eier sin egen frihet. Hvorfor skal jeg behandle Krekar annerledes? Fordi han er annerledes, eller fordi jeg er det?
Er ikke det en ekstrem rasistisk, sexistisk og diskriminerende måte å tolke et lite løft på?
OG SÅ ER DET alle de som roser og riser ved å si jeg er blitt ei riktig norsk jente! Jeg er verken norsk eller pakistansk.
Jeg er i begge kulturene. Dere som spør om ikke muslimer tåler norsk humor: Hvor i hvite granskauen har dere det fra at dette er «norsk» humor? Den norske humoriststanden har offisielt ikke gjort noe annet enn å furte over løftet og si: Hun er jo bare en innvandrerkomiker. Diverse ærverdige intellektuelle som liksom skal analysere dette, tenker jo som om vi levde i 50-tallets Sør-Afrika. Jeg kjenner den norske innvandrerkulturen meget godt. Jeg vet hvilke roller de spiller for hverandre, for tradisjonen, for religionen og majoriteten. Og jeg nekter å spille den kvelende rollen som «innvandrer»-kvinne. Eller som «integrert» kvinne. Jeg velger overhodet ikke side. Derfor er mitt prosjekt ikke rettet mot ei spesiell gruppe, den er rettet mot å flytte grenser der mellommenneskelige friheter og kommunikasjon begrenses. Jeg godtar ikke gettoer, kulturfengsler eller mullaer som kan legge fra seg religionen så lenge de skal promotere ei bok, men så snart mannsrollen er blitt utfordret eller autoriteten de bygger sine fryktinngytende personligheter på er avkledd, henter de religionen som en kanon de kan skyte med.
MULTIETNISITET kan ikke eksistere uten frihet. Det er altfor mange som ikke har innsett dette. Frihet til å mene, kle seg, gifte seg og leve med den man vil. Det betyr kamp. Kamp mot dogmer, vold, enøyd oppdragelse, kjønnsapartheid, misunnelse, smålighet, sensur og diskriminering. Kamp mot selvgode og etnosentriske produsenter av akademisk kunnskap. Det betyr et fullstendig åpent samfunn, der sannheten om årsakene til alle typer fascisme og sjåvinisme strippes. Forakten som ble vist mitt kjønn fordi jeg løftet en mann, ble først levert av Krekar selv og seinere av en rekke personer som avslørte sin intellektuelle utilstrekkelighet.
DETTE ER IKKE politisk korrekthet, et gammeldags og idiotisk favorittord som blant annet norske komikere smykker seg med for å virke kule mens de tørker seg bak med nok et substitutt for dasspapir. Det er venstrepopulistisk bedrevitenhet mot fargede intellektuelle, kunstnere og frie tenkere som en rekke selvhøytidelige menn og kvinner fra venstresiden bruker for at de selv skal ha definisjonsmakten over dem de vil synes synd på. Konsekvensen er at enda en generasjon skal vokse opp med gebrokkent norsk og bøye hodene for falske profeter, enten de gjemmer seg bak en imamtittel eller kaller seg antirasister.
Til alle minoriteter i dette land vil jeg si: gi faen. Ikke godta at deres frihet blir pakket bort i et fargerikt ulikt gettoskap. Dere er ikke kokosnøtter. Dere blir ikke hvite inni. Dere er røde av blod akkurat som et hvilken som helst menneske. Husk det og lær barna deres det. Frihet er ikke en norsk oppfinnelse, aldri, aldri godta at hudfargen, identiteten, legningen og hjernen deres blir forsøkt tatt fra dere fordi dere dyrker frihet. Krekar har brukt friheten til å debutere. Nå begynner arbeidet med den vanskelige andreboka.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *